Saturday, September 20, 2008

...bicara bro 1...

hari semakin menuju senja, bro sekarang ngah bersandar dan bersila di depan laptop kawan bro. tumpang... sekadar ingin meluahkana apa yang bro sedang fikir sekarang. belajar bro x abis2 lagi, naik gaye ini, batch 0606, batch bro akan habis sem n mule praktikal. bro x abis2 lagi. td pre register bro ade lagi subjek kene amik. bro x tau bile akan abis, umur 22 diploma x abis2 lagi. kalu ikut hati memang bro akan menjerit kerana tekanan. tp bro beruntung sekarang bro da dapat menhadapi. bro sekarang ni gase banyak jawapan pada pertanyaan WHY dalam hidup bro. seorang sahabat bro mase berbincang ngan die ade menyebut, tidak ade satu pun perkara yang kebetulan didalam dunia ini, semuanya ade dalam perancangan yang MAHA MELIHAT dan MAHA MENDENGAR.YA BASHIR, YA SAMI'...semua ade dalam pandangan ALLAH. bro semakin percaya pada diri.sekarang bro akan isi masa termenung(x study) untuk menghasilkan sajak2 yang akan memberi motivasi pada pembaca dan diri bro sendiri.

sebelum ini, bro selalu bertanya pada diri, bro kalu berkerja pasti akan nak kan serius dan perfect. kalu x perfect bro akan tensen dan salah kan diri sendiri. tu la bro... tp bro sekarang mengambil hikmah dalam apa yang berlaku

YA BARRI'.. yang maha perancang telah merancang kan lebih baik dari ape yang bro sangkakan. sesungguhnya semua ini sesuatu dalam gengamanNYA. jika dulu bro nampak kegagalan tu satu kecelakaan, bro memikirkan sekarang ia ujian dalam perjalanan bro mencari NYA. bukan di sukarkan, tapi dihalakan di jalan yang lebih menjurus pada diriNYA.

sekarang ini bro telah dibuang dari majlis fasilitator, kelab teater bro da x leh beroperasi, tapi ALLAH menjuruskan bro untuk berkerja di dalam PMI.persatuan ISLAM yang menjadi medium(bekas) bg kerja2 kebajikan, kerohanian, kepimpinan dalam konsep islamic thinking.

bro berdoa bro akan jumpa sesuatu dalam hidup bro sebelum bro mati. tu yang bro pegang. bro nak mati macam sedare2 bro yang tersenyum. mcm tido je dan seronok pada kematian.

kekangan tetap berlaku, dalam pmi ini banyak yang berkebolehan, tp ia terkongkong. banyak yang berilmu, tp medium dakwah terkekang. keadaan kolej yang mencabar banyak yang perlu difikirkan. bro pun hampir hanyut dalam dunia msu ini yang wow!!! memang selalu aje tertunduk mengelak mata ini terjolok!(entahla) arap diri ini akan sentiasa kuat pada MU.

bro tetap bro, RAGA bro ini tetap bro, tapi bro semakin seronok mencari MU ya ALLAH. bro semakin tenang dalam perjalanan hidup bro. bro tenang dalam solat, dalam belajar, dalam berpersatuan, dan dalam life bro sendiri. cuma masih belajar cmne nak tersenyum. sukar nya...;0)

semalam bro baru terlibat dalam program bersama anak yatim. paginya bro tenang je,tersenyum je bile bekerja ngan orang yang pernah membuang bro dari fasilitator. best je perasaan ni. tenang,..:)

malamnye, bro melihat anak2 yatim yang diraikan. air mata ni x malu lagi untuk mengalir bila melihat anak2 yatim tu tidak bernasib baik seperti bro. masih beribu berbapa. duit main mintak je. banyak yang bro belajar semalam

bro rase tenang bile dapat berkongsi dalam blog ni. rasa banyak yang boleh dikeluarkan. doakan semangat bro dalam berkongsi itu akan terus kuat

yang penting satu perkongsian. kerana saling nasihatlah sesame sendiri jika ingin tergolong dalam manusia2 yang beruntung. kan manusia itu pelupa.

selesai sudah satu luahan sukma diri ini

amin

ya ALLAH, aku diuji dengan kesukaan bercakap, jangan sebab ini aku di humban ke neraka. aku tidak mampu ya ALLAH.

bro mencari dan akan terus mencari. jiwaku dalam genggaman yang MAHA ESA

"beruntung la bg yang mensucikannya,merugi bg yang mengotorinya"

dan semoga semua yang pernah sayang pada ku menjadi yang beruntung...

tu doaku

selesai...

0615 pm

2 comments:

  1. xpe bob..

    Gapailah cita2 setinggi bintang.

    Tiup belon kuat2, dan let it be wherever it goes..

    selebihnya, kpd Allahlah dikembalikan segala urusan..

    Be da best all d time! =)

    ReplyDelete
  2. asww....

    alhamdulillah wa syukurillah....
    bersyukur padaMu Ya Allah...

    kekalkanlah rasa kebahagian dan ketenangan ini...

    sepanjang hari ini, dan seterusnya......

    sesungguhnya kami terlalu merinduiMu.......

    bro, semoga saling mendoakan dan mengingati...

    syu sangat menyayangi semuanya..... =)

    salam alaik.

    ReplyDelete