Thursday, January 8, 2009

SiTuA yAnG bErSaNdAr

tersandar aku ditiang tua ini
berpeluh aku mengah nafas ini
aku memandang keliling surau tua ini
berhabuk dan buruk
dan aku memandang ke jenang tingkap itu
kesan ratahan anai2 menjadi hiasan dan penyeri

ya..
aku termenung dan bersandar
sukar aku gerakkan badan ini
lemah dan bisa rasanya
kudrat semakin hilang
tulang berbungkus kulit
kedut menjalar tubuh

usia ini sepatutnya sudah tamat
sekarang patutnya hilang nyawa ini
tapi aku masih berpeluang disini

aku menutupkan mata
mengenang siapa pemilik jiwa ini
yang banyak dosa
banyak noda dan banyak silapnya

aku terbang ke alam muda ku
aku mengeledah alam remaja ku
aku menyingkap alam gembiraku
aku mencari siapa diriku

ruang diberi aku gunakan
bertajuk remaja
remaja ku dihabiskan
gembira...tiada duka... semuanya aku yang punya
hidup bagaikan seribu tahun yang akan tiada hentinya
aku berpesta tidak punya hadnya dan waktunya
dengan slogan"katakanlah apapun, aku tetap aku"
tidak kenal haram
semuanya halal
dan...
semuanya aku lupa...

ah...
aku tersedar...
kenangan lama tergiang2 kembali..
menghantui diri...

aku mengesat air mata
kenapalah aku dulu alpa
quran ku tinggalkan
agama ku buangkan
yang aku nampak dunia
semua kerana aku lupa
pada pencipta

YA ALLAH
terima kasih kerana memberikan aku peluang ini
aku kembali pada MU..
aku bertaubat padamu...

dan adakah ada esok untuk diriku...


selesai...

knie_bob99
1552pm
1143

teman...
sedikit bingkisan dari hati ini. coretan yang aku takut untuk keutarakan. adakah ada tua pada diri ini. adakah akan kedut pada diri ini. atau aku akan kembali ke 'tempat asalku' sebelum aku mengapai tua.

teman...
ya, kita masih muda, tapipercaya tak kita tidak tahu adakah kita akan merasa tua. masih beruntung si tua yang bersandar ini jika dibandingkan dengan kita. dia ada waktu untuk bertaubat, dan airmatanya untuk satu penyesalan. tapi, dimana kita sekarang, adakah air mata kita untuk satu penyesalan dan satu tekad? atau kerana wanita atau kekasih sahaja.

teman...
aku bukan orang selayaknya untuk berbicara soal ini. selama ini apa2 sahaja luahan hati ku akan ku luahkan dalam sajak... tetapi aku hari ini ingin mencoretkan sedikit sahaja sajak untuk dirimu..

teman...
hidup kita ini tidak lama, hidup kita ini hanya lah sementara... setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati....

teman...
adakah selama ini kita sentiasa ingin mendekatkan diri pada yang MAHA ESA? adakah cara yang digunakan betul? ya... kita ini golongan muda, golongan yang akan menggantikan pejuang2 sekarang... tapi kita juga adalah golongan lemah, cetek ilmu, dan tinggi emosinya, mungkin kah apa sahaja yang kita lakukan yang kita merasakan betul itu adalah betul?fikirkan...

teman...
jatuh bangun diri aku adaketika melemahkan aku, mungkin aku bukan lagi seorang pejuang yang akan tersenyum dengan ujian yang mendatang... aku lalui ini dengan rasa bercampur aduk. ya, persoalan2 bodoh selalu timbul...
why?
why?
why?
tapi tiada siapa yang akan mendengar alasan bagi sebuah kegagalan, walau kau ada seribu alasan yang kau rasakan betul dan ingin kau luahkan pada yang bertanya, diamkan, percayalah, tiada siapa yang akan mendengar. tapi bila kau berjaya, walau kau hanya ada satu alasan dan kau reka 1000 alasan, pasti orang akan mendengarnya. kerana.... kerana KAU BERJAYA...

teman...
gagal atau berjaya itu bukan aku ingin bicarakan dari pendidikan sahaja, walau aku memang masih belum berjaya dalam hal ini... tapi juga dalam apa2 sahaj bidang... teruskan mencari,...

teman...
teruskan pendakian dalam ruang pergerakanmu, teruskan berjalan diatas jalan keinsafanmu, jangan kau tanya soal berjaya atau tidak, tapi...

"...kau akan merasakan apa makna sebuah perjalanan digelar kehidupan...."

No comments:

Post a Comment