Wednesday, January 21, 2009

ADAKAH KITA HANYA HANGAT-HANGAT TAIK AYAM?

sebiji peluru m-16 berharga paling mahal rm1. bro baru2 ini surf internet dan terpikir, berapa agaknya harga sebutir peluru M-16... seringgit je... murahnya. kawan bro ada cakap harganya kira-kira rmo.60. MURAH!!!kawan... jika itu harganya, begitu juga harga yang perlu israel gunakan untuk satu kepala saudara kita. huhuhu...jom la kita jangan hangat-hangat taik ayam dalam perjuangan... kita kuatkan diri untuk boikot barang ini. selagi mana kita mampu. kita bantu agama ALLAH ini. dengan itu sahaja ALLAH akan bantu kita...ini secebis nukilanku dalam bentuk sajak ringkas mengenai

ADAKAH KITA HANYA HANGAT-HANGAT TAIK AYAM?

hayatilah...



Aku terpandang kau
didalam lingkungan manusia
yang lain menjerit
dan kau tersenyum
yang lain memekik
kau hanya tersengih
lalu aku terimbau siapa dirimu
dan aku teringat

ya
pada mulanya dulu kau paling kuat menjerit dan memekik
kau yang paling dihadapan
kau yang paling lantang
hingga aku tertinggal dibelakang
dan termengah dalam jalan juang ini
tapi kau kental dihadapan
tapi...
tapi itu dulu..

sekarang...
kau bicara tentang ini semuabagai tiada apa
kau tersengih bila risalah disebarkan
kau berpaling semasa diajak ke medan
kau memaki tatkala ramai bertakbir
bising katamu
dan hanya bangga mengatakan
ini hanya untuk yang pendek akalnya
dulu
aku pun macam ini juga!
itu bicaramu
dan itu masalahmu

ya,..
semua ini berlaku di negara tertumpah darah ibuku
yang aku pijak selama ini
semua memandang ini tiada apa
perjuangan dalam membela agama dari dipijak ini hanya retorik semata
isu! nama! tiada apa! x mampu mengubah apa2!

ya...
terdetik hati ini
kenapa ini semua berlaku didepan mata
kenapa sukarnya untuk membicarakan kebenaran
jika sudah bicara, ia sekadar hanya bicara sementara
jumaat ini kau bertakbir
jumaat depan kau lepak semata
dan kau mula rasa malas untuk berbicara

ya...
kerana kau rasa ini sekadar satu isu
yang akan lapuk
dan esok berganti dengan cerita yang lain
ini la nasib saudara-saudara di sini
dan kau rasa kau berhenti menentang kerana isu sudah lama dan sejuk membeku

ya...
aku menganguk dan terdiam
begini cerita seorang penumpang jalan juang
inilah yang dipanggil hanya hangat-hangat taik ayam
dalam membicara erti juang

ku biarkan dia
dan aku pun terus berlalu
meninggalkan ilusi diri semata
dan tertunduk 
'dia' adalah jiwaku
yang menidurkan ku
untuk diam dalam juang

ya...
aku takut aku terus leka
dalam mimpi menyalahkan orang
tapi sebenarnya berbicara dengan jiwa sendiri

biarkan aku sendiri...
dan aku akan cuba kejar kalian 
dana meninggalkan 'dia'
bergelar nafsu serakah


siapa mereka ini?
ini lah kami sekadar si penumpang di jalan bergelar
perjuangan...

erm...

knie_bob99
2120pm
1143

No comments:

Post a Comment