Thursday, January 29, 2009

nukilan anak takut derhaka


"mak n abah tersayang"

bismillahirrahmannirahim

abah
didepan mata ada gambarmu
didepan ini juga potretmu
dan didepan ini gambar abahku

mak
didepan ini wajah mu
didepan ini mukamu
di depanku ini potretmu. 

mak abah
mungkin dari beratus luahan ku
berlori sajak-sajak ku
ini baru khas untuk mu
terdetik untuk menghadiahkan
luahan rasa insan takutkan derhaka

mak abah
23 tahun aku masih belum berjaya
tapi aku takut digelar derhaka
aku tidak pernah meninggi suara
tapi aku juga banyak tak menurut kata
dan tipu dusta melepaskan diri yang berdosa

mak abah
jika lahirku menceriakan mu
ku harap hidupku membahagiakanmu
dan matiku bukan satu kehinaan untuk mu

mak abah
jika sekarang aku menyusahkan diri mu
itu lah kehinaan untuk ku
sesalan sampai matiku
dan ku mohon kemaafan dari mu

mak abah
jika diri ini membahagiakan mu
itu secebis dari jasa-jasamu
dan jika diri ini memalukan mu
ini adalah sebesar-besar kehinaan untuk ku

mak abah
akan ku cuba untuk membahagiakan mu
dan takkan aku lebihkan insan lain selain  dari diri mu
ini tekad ku

mak abah
ampunkan dosa-dosa diri ini
kamu lah ibu bapa terbaik di dunia ini
dan semoga kita sekeluarga akan bertaut didunia ini
dan juga di syurga yang hakiki

"ya ALLAH, ampunkan dosa kedua ibu bapaku, dan kasihanilah mereka seperti mana mereka mengasihani aku semasa kecil"

-nukilan untuk ayahanda dan bonda-


Free Signature Generator

"mencari ketenangan hakiki"

No comments:

Post a Comment