Tuesday, April 28, 2009

BersamaPakSamad( petikan dari http://uknowsanasini.blogspot.com/2009/03/bersama-pak-samad.html



Di satu petang minggu lepas aku sempat bersembang-sembang dengan Pak Samad (A. Samad Said) kat kedai kopi Maidin. Bersama minum semeja ialah Ibu (isteri Pak Samad) dan Rahmat Haron.

Sebelumnya juga, acap kali juga minum-minum dan gebang-gebang dengan Pak Samad. Dari pertemuan-pertemuan itu aku amati dan dapat aku rasakan bahawa banyak perubahan berlaku pada diri Pak Samad semenjak dia pulang menunaikan ibadah haji di Makkah. Semoga dia telah mendapat haji mabror.

Dulu Pak Samad ini tak begitu menghiraukan isu-isu politik, malah politik bahasa sekali pun. Dia ambil tahu lah, tapi tak ada semangat untuk berjuang dan melawan untuk menegakkan sesuatu pendirian.

Tetapi sekarang ini, aku perhatikan sangat berubah sekali: berani, lantang dan tegas. Semoga semangat ini, melakukan fardhu kifayah, akan terus menyala dalam dirinya untuk kebaikan kita semua rakyat Malaysia.

Sudah tentunya sembang-sembang kami itu banyaknya berkisar isu bahasa ibunda dan kempen anti-PPSMI.

Ini mengingatkan aku kembali di zaman remaja aku. Aku ke sekolah Orang Putih semenjak umur ku 11 tahun - Special Malay Class. Beberapa tahun kemudian, sampai aku ke Tingkatan 4 dimasukkan ke dalam aliran sains pula. Jarang-jarang sekali budak kampung dapat masuk jurusan sains masa dulu. Jadi banggalah juga aku, kerana sampai ke peringkat Lower School CertificateSchool Certificate danHigher School of Certificate hingga sampai boleh masuk universiti.

Bukannya Sijil Pelajaran Malaysia atau Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia yang dikelolakan Kementerian Pelajaran Malaysia, tetapi peperiksaan dan sijil yang dikelolakan oleh Universiti Cambridge, salah satu universiti tertua dan terulung Orang Putih.

Jadi masa remaja aku dulu bila seorang sepupu, Syukri datang dari Besut dan tinggal bersama keluarga aku ketika cuti sekolah, dan dia beria-ia berleter tentang membahasa kebangsaankan pembalajaran dan pengajaran di sekolah, aku bukan sahaja tak senang mendengarnya, tapi aku anggap dia ni bodoh dan tak reti apa-apa tentang sains.

Macam mana nak belajar ilmu kemia, biologi, fizik dan matematik dalam bahasa kebangsaan? Istilah sebutan 'pii' , 'nueron', 'Bunsen bunner', 'velocity', 'acceleration' pun tak ada. Apatah lagi konsep, proses-proses, takrif-takrif yang beribu-ribu banyak terdapat dalam bidang ilmu itu.

Jadi sekarang ini aku fahamlah kedegilan banyak orang yang tak mahu u-turn PPSMI ini. Aku pun macam itu dulu, sangat hijau dan mentah. Dan sekarang aku pun anggap mereka itu hijau dan mentah macam aku dulu.

Dalam proses mendewasa, mengembara dan pengalaman hidup yang ditempuhi, maka sedarlah aku bahawa satu-satu bahasa itu tidak mempunyai monopoli ke atas ilmu pengetahuan, miskipun dalam bidang sains dan matematik.

Hong Kong, Korea Selatan, Taiwan, Cina dan Jepun semuanya menggunakan bahasa ibunda mereka dalam semua bidang ilmu pengetahuan daripada peringkat tadika hinggalah ke universiti, termasuk pasca siswazah. Kalau kita pergi ke nagara itu, 90% professornya tak tahu cakap Bahasa Inggeris..

Tapi mundurkah mereka dari segi ilmu pengethuan sains, perkembangan industri dan pertumbuhan ekonomi? Sebaliknya, mereka menjadi Harimau Asia.

Aku juga pernah mengembara dan tinggal di negara Asia Selatan: Sri Lanka, India, Bangladesh dan Pakistan. Sekolah mereka, terutama institusi pendidikan elit dan elit berkuasa mereka semuanya menggunakan bahasa Inggeris semenjak merdeka pada tahun-tahun 1940'n. Begitulah juga negara Filippina yang pernah aku lawati.

Tetapi kemunduran dan kemiskinan di negara itu sangat teruk sekali sehingga tak dapat dicerita secara tulisan dan lisan. Pergilah ke sana dan alamilah akan keadaan masyarakat mereka. Mungkin sikit dapat rasakan jika menonton Slumpdog Millionaire!

Jadual: Perbandingan petanda sosio-ekonomi negara yang menggunakan bahasa ibunda dan bahasa Inggeris dalam sistem pembelajaran dan pengajaran mereka.


Ranking

Sosio-Ekonomi Dalam Dunia

Negara

Pendapatan Per Kapita USD

Kadar Kematian Bayi Per 1,000 kelahiran

Jangka Hayat

(Tahun)

025

Jepun

37,670

4

81

031

Singapura

32,470

4

77

032

Hong Kong

31,610

3

79

038

Taiwan

29,800

6

78

049

Korea Selatan

19,690

9

73






081

Malaysia

6,540

8

72

131

China

2,360

31

70






142

Filipina

1,620

32

69

145

Sri Lanka

1,540

16

73

160

India

950

70

63

163

Pakistan

870

91

62

184

Bangladesh

470

73

59













































































Sumber: World Development Indicators database, World Bank, revised 17 October 2008


Di Singapura pula, sebenarnya telah berpuluh tahun secara yang tak pun heboh di Malaysia ini, telah mengalih kecenderongan dari Bahasa Inggeris ke Bahasa Mandarin. Pergilah ke sekolah-sekolah elit di sana, Bahasa Mandarin menjadi keutamaan. Sehingg jika tidak tahu menulis, membaca, dan bercakap bahasa Mandarin- anda tidak/sukar diterima masuk kerja dalam perkhidmatan awamnya. Bahasa seharian di pejabat kerajaan dah beralih kepada bahasa Mandarin (Lihat Lily Zubaidah Rahim (1998): Singapore Dilemma, Oxford Univeristy Press, Kuala Lumpur).

Jadi penggunaan PPSMI di Malaysia ini tidak akan menjamin akan kemajuan sosio-budaya dan pembangunan industri serta ekonomi Malaysia. Malah boleh membawa kepada kemerosotan!

Setahun dahulu aku telah dipelawa oleh Kementerian Pelajaran dan pihak Commonwealth untuk membuat kajian di sekolah menengah di Tanah Semenanjung. Jadi kami pilih ikut rambang stratifikasi sekolah dengan mengambil kira angkubah luar bandar-bandar, asrama-harian, perempuan-lelaki-campur, elit-umum dsb.

Penemuan yang ketara sekali ialah pengajaran-pembelajaran PPSMI tidak lancar di dalam bilik darjah.

Murid-murid, terutama di sekolah luar bandar, ternganga-nganga tak faham apa yang diajar. Apa tidaknya, hanya dalam kelas itulah terdedah pada kononnya interaksi berbahasa Inggeris. Di luar bilik darjah, di padang, di rumah, di kampung – menggunakan bahasa ibunda semata-mata. Buat kata orang dulu-dulu, sepatah haram pun tak guna bahasa Orang Putih.

Guru PPSMI pula. Sebilang besarnya Orang Melayu purata 95%. Dari tadika mereka, sekolah rendah mereka, sekolah menengah mereka, maktab dan universiti mereka, dan pengalaman mengajar mereka – semuanya dalam bahasa Kebangsaan. Tut, tut tiba tiba disuruh dan dipaksa mengajar dalam bahasa Inggeris. Mereka ini pun menggagau-gagau!

Tidak hairanlah jika markah kelulusan peperiksaan diturunkan, 30% untuk lulus, bagi menunjukkan pencapaian yang baik dan cemerlang. Kononnya!

Inilah satu penipuan besar yang akan membawa celaka kepada rakyat dan negara Malaysia. Sememang celaka orang yang berdegil untuk meneruskan dasar ini.

Sebenarnya, semua negara Eropah (Barat dan Timur) minggunakan bahasa ibunda mereka sendiri di sekolah sehingga pasca-siswazah, termasuklah pembelajaran dan pengajaran sains dan matematik.

Di Switzerland pula ada tiga kumpulan etnik: Perancis, Jerman dan Itali. Jadi, setiap sekolah komuniti mereka sehingga ke universiti, bahasa ibundalah (Perancis, Jerman atau Itali) digunakan. Begitu juga di Belgium: bahasa Perancis dan bahasa Belanda untuk sekolah hingga ke universiti. Bahasa Inggeris hanya bahasa kedua atau bahasa ketiga sahaja. Mundurkah Switzerland dan Belanda itu?

Aku pernah menjadi pensyarah untuk program ijazah (sosiologi) Universiti Western Mechigan (Amerika Syarikat) dan program (Pengurusan Sumber Manusia) Universiti Sydney di Malaysia ini. 95% siswa-siswi Cina dari sekolah Cina. Bahasa Inggeris lentang-pukang.

Tetapi mereka diberikan masa tempuh dua semester untuk secara intensif mempelajari bahasa Inggeris. Cukup dengan guru bahasa yang khusus dan mahir serta makmal bahasa yang canggih.

Kebanyakannya dalam satu semester sahaja sudah lulus bahasa Inggeris untuk masuk program ijazah. Ada anak-anak murid aku sekarang dah dapat Phd. dengan menulis tesis dalam bahasa Inggeris dari universiti di Australia dan Amerika, termasuklah bidang sains, kejuruteraan, matematik dan teknologi lainnya. (Sistem universiti Amerika setiap pelajar pada peringkat awal kursus universiti mesti ada ambil beberapa subjek dalam pelbagai bidang seperti sains sosial, matematik, falsafah, sastera, muzik, seni dan sebagainya; kemudian baru buat pengkhususan).

Pada hakikatnya, bukannya semua anak Malaysia masuk universiti, bukan ramai yang nak buat tesis Phd. Dan juga bukan semuanya nak tulis dalam bahasa Inggeris.

Kononnya kita akan tertinggal ilmu pengetahuan, industri, niaga dan ekonomi kalau tak menguasai bahasa Inggeris, kerana sekarang ini bahasa Inggeris kononnya bahasa dominan dunia.

Kemungkinan besarnya, yang dikejar tak dapat dan yang dikendung berkeciciran. Sains dan matematik lemah kerana tak faham konsep kerana tak faham bahasa Inggeris. Bahasa Inggeris lentang-pukang kerana ianya tidak diajar secara sistematik oleh guru-guru yang khas.

Apakah tidak berkemungkinan dalam masa tempuh 20-30 tahun lagi bahasa Mandarin akan menjadi bahasa dominan dunia? Apakah pulak ketika itu kita tukar dasar kita pada PPSMM – Pembalajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Mandarin! (Aku setuju untuk sekolah Cina atas dasar hormat akan hak bahasa mereka).

Jadi, selepas seminggu dulu minum kopi dengan Pak Samad, dan kemudian melihatnya pula berlelehan airmata (sedih atau pedih kena gas), aku terasa sangat gelisah, risau dan teruja sekali! 

Aku tetap akan bersama Pak Samad menentang PPSMI. 






Free Signature Generator

No comments:

Post a Comment